Varför SEO är viktigt för små företag

Introduktion till SEO

Förra året spenderades över 72 miljarder dollar på SEO-marknadsföring. Summan fortsätter att öka varje år. Om du inte är bekant med SEO så står det för Search Engine Optimisation (sökmotoroptimering). Det är en term som syftar till att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorer genom att optimera dess innehåll. På senare år har SEO utvecklats till en viktig del av varje företags marknadsföringsinsatser. Om ditt företag inte redan använder sig av denna metod så ligger du förmodeligen efter dina konkurrenter.

SEO-optimering gör det möjligt för ditt företag att konkurrera med större företag. Det bör inte förbises även om din marknadsföringsbudget inte är stor. SEO är mer än nyckelord. Det handlar också om ditt varumärkes profil och hur du reagerar på marknaden. Det handlar om dina bloggar, länkarna på din webbplats och det innehåll du har. Du kan välja att få värdefulla insikter från erfarna proffs eller sticka ut från mängden med rätt SEO-marknadsföringsstrategi.

Obestridlig avkastning på investeringar (ROI)

Även om avkastningen på SEO kanske inte är den snabbaste är den en av de mest effektiva på lång sikt. SEO ligger strax efter e-postmarknadsföring när det gäller avkastning på investerat kapital. Resultaten syns dock först efter månader av investeringar i en SEO-strategi. Man kan säga samma sak om e-postmarknadsföring i mindre utsträckning också.

Den längre tidsram som krävs för SEO beror på att SEO syftar till att fånga in organisk trafik – trafik som inte påverkas av betalda annonser. På grund av detta är det viktigt att dina leads är målinriktade och av hög kvalitet. Det handlar om kvalitet framför kvantitet här, eftersom kvantitet bara resulterar i en stor summa pengar som spenderas för obetydliga resultat.

Istället är det klokt att se till att förbättra din webbplats, dina konton på sociala kanaler och det innehåll som publiceras med hjälp av en digital marknadsföringsbyrå som specialiserar sig på SEO. Dessa åtgärder kommer att bidra till att få mer trafik till din webbplats, vilket ökar chanserna för marknadsföringsomvandlingar.

Engagemang är nyckeln till SEO-strategi

Det som företag ofta misslyckas med när de genomför en SEO-strategi är engagemang. Även om resultaten kanske inte syns snabbt är SEO det bästa värdet du kan få för din marknadsföringsbudget. Tappa inte förtroendet eftersom det krävs tid för att resultaten ska synas för en SEO-strategi jämfört med raka annonser där resultaten kan ses nästan omedelbart.

Börjar du tappa förtroendet? Låt bli. Följ i stället dina framsteg med hjälp av statistik. Kom ihåg att organisk söktrafik är nästan 20 % effektivare än trafik som genereras genom betalda annonser. Människor är trots allt mindre benägna att klicka på betalda länkar som visas högst upp i sökresultaten jämfört med topplänkarna under de betalda länkarna. Så med rätt SEO-strategi kan ditt företag hamna i en av de främsta länkarna.

Allt handlar om information

Det viktigaste med SEO är att det är kopplat till sökresultaten och hur människor söker. Det finns gott om uppgifter om hur människor når din webbplats och vad de gör på din webbplats.

En erfaren SEO konsult vet hur man gör detta och kommer att utbilda dig om anledningarna bakom framgångarna eller misslyckandena för din online-närvaro. Olika verktyg är tillgängliga för teamen, till exempel Google Search Console eller Google Analytics. Kopplingen av insamlade data till analys är dock ofta endast möjlig att göra av erfarna SEO-proffs.

Varför det är viktigt med SEO-analyser

När man jobbar med SEO är det inte ovanligt att man gör flera tester och undersökningar om konkurrenterna.

När du granskar din webbplats bör du rensa ut tekniska fel, sidor som laddar långsamt, ogiltiga länkar och ta upp ett ärende till din webbutvecklare om webbplatsen inte är mobilanpassad. Det är också bra att länka din webbplats till andra auktoritetssajter inom just ditt affärsområde, eftersom det visar att ditt företag är trovärdigt. Slutligen, i en SEO-strategi är det viktigt att vara uppmärksam på detaljerna för att se till att din webbplats rankas högt i Googles sökmotor och hos kunderna.

Google är din bästa vän

Det största hindret för småföretag att lyckas med SEO är att synas organiskt för alla sina sökord. Även om det är möjligt att dyka upp genom betalda annonser, är det synligheten genom organiska sökningar som är av högre värde.

Fokus för den här artikeln ligger på Google eftersom det är standardsökmotorn för nästan tre fjärdedelar av alla internetanvändare världen över. Baidu, en sökmotor baserad i Kina med 15 % av marknadsandelen, kommer på en nära andra plats. Andra toppsökmotorer är Bing, Yahoo, AOL, MSN, Yandex, DuckDuckGo och YouTube (som ägs av Google).

Om din webbplats är optimerad för Google skulle den därför sannolikt vara väl rankad i andra sökmotorer.

Det beror inte bara på att du har mindre konkurrenter på de mindre sökmotorerna. Ändå beror det också på hur komplexa Googles algoritmer är. Så om du rankas bra på Google kommer du förmodligen också att rankas bra på YouTube. Därför måste du diversifiera din innehållstyp också.

Dela inlägg

Läs fler inlägg

Få hjälp med SEO

Hjälp med SEO: Effektiv Sökmotoroptimering för Ditt Företag Vill du öka synligheten för ditt företag på Google och attrahera fler kunder? Då är sökmotoroptimering (SEO)