Om jag måste välja endast två faktorer som du kan optimera för att få resultat då väljer jag: on page optimering och interna länkar.
Varför just dessa två?
Dessa är faktorer som du själv kan implementera utan att det kostar dig några pengar. Det är då viktigt att veta vilka sökord som du bör optimera för.
Dina sökord
De sökorden du bör optimera för är ju såklart om dina tjänster eller produkter. Se till att du har ditt fokus sökord i titeln och i H1 för varje tjänst eller produkt som du erbjuder.
On page optimering
On page optimering är ganska ”straight forward”. Du behöver se till att, för varje tjänst du erbjuder, ha en egen landningssida (en egen URL). Denna landningssida ska då optimeras för den specifika tjänsten. De punkterna du behöver optimera är:
- Titel – se till att du har ditt huvudsökord i titeln + någon variation av sökordet.
- URLen – se till att ditt sökord finns också i URLen för den landningssida.
- Rubriker – huvudrubrik, framförallt H1, bör också ha ditt huvudsökord. Medans andra rubriker, H2, H3, H4, behöver inte ha det, men de kan innehålla variationer av sökordet.
- Text – skriv relevant innehåll om din tjänst.
Interna länkar
Du kan skapa interna länkar från alla dina landningssidor på din sajt. Det bästa är att ha en bloggstrategi och länka från varje blogginlägg till en relevant tjänst eller produkt på din hemsida. Ta detta inlägg som ett exempel -> om du scrollar längst ner ser du att vi har en kort presentation av vårt företag och därifrån länkar vi internt till olika sidor på vår sajt med relevanta sökord.
Det är mina två val!
That’s it! Även om det finns andra faktorer som spelar roll, som tex länkbygge, som är jätteviktig, så väljer jag ändå dessa två just för att det är enkelt att implementera och vem som kan göra det.
Disclaimer
Vill påpeka att även om dessa två faktorer är enkla att implementera betyder det inte att du kommer få det resultatet du hoppas på. Detta beror på att konkurrensen kan vara tufft i vissa branscher och det behövs mer arbete på både on page, interna länkar, externa länkar, teknisk SEO, sociala medier.
Om du vill veta hur det ligger till i din bransch så kan du boka ett rådgivningssamtal med mig så kan jag berätta mer om hur du kan optimera din hemsida. Eller så anlitar du mig så gör jag allt jobb åt dig 🙂
————————————————————————————————————————
Beyond Digital Marketing grundades 2017 och drivs utav Charlotta Ullholm och Oliver Cartea som är seo konsulter. De har hjälpt många företag med seo i Göteborg men även jobbat mycket över hela Sverige. De strävar efter att bygga en digital marknadsföringsbyrå och arbetar med SEO och innehåll på svenska, spanska och engelska.