Inledning
Företag som vill växa bör investera i SEO. I det här blogginlägget diskuterar vi varför det är nödvändigt och hur du kan göra det utan att bryta banken. Vi kommer också att diskutera vad SEO är och varför det är viktigt för alla företag att dra nytta av dess fördelar!
Vad är SEO och varför det är viktigt för ditt företag
SEO är en förkortning för sökmotoroptimering. I huvudsak är det en åtgärd för att förbättra din organiska synlighet på sökmotorer som Google. Nyckeln bakom SEO är att fokusera på att ta fram relevant och optimerat innehåll som har större chans att synas på Google.
Vikten av SEO ligger i det faktum att det utgör en stor del av hur människor hittar företag i dagens värld. Detta innebär att om du vill ha någon chans i den moderna världen måste du ha en närvaro på nätet så att du eller ditt företag blir hittat när någon gör en sökning på Google.
Och varför är det viktigt? Jo, det hjälper företag att få mer försäljning och att växa sin verksamhet. Enligt en nyligen genomförd studie från HubSpot använder 90 % av marknadsförarna i B2C-branscher (business-to-consumer) SEO som en av grunderna för sin marknadsföringsstrategi .
Detta innebär att om du vill att ditt företag ska vara framgångsrikt i dagens värld måste du ha en närvaro på nätet som människor kan hitta när de gör en grundläggande webbsökning. Du vill också att ditt företags webbplats ska ligga högt på första sidan på Google.
Hur man investerar i SEO utan att det blir för dyrt
Många människor har antagandet att SEO är dyrt. Visst finns det kostnader, men det behöver inte vara superdyrt. Så länge du är strategisk när det gäller hur du spenderar dina pengar kan du spara mycket. Du kan börja med att titta på din budget och se till att du har tillräckligt med pengar avsatta för marknadsföringskostnader.
Därifrån kan du titta på de olika saker som SEO kan göra för ditt företag och bestämma vilken som passar bäst för dina affärsmål. Om du till exempel redan har bra synlighet online kan annonsering i sociala medier vara effektivare än sökmotoroptimering (SEO). Innehållsmarknadsföring på expertnivå är ett annat bra alternativ.
Det är viktigt att notera att inte alla SEO-strategier fungerar för alla företag. Om du försöker avslöja vilken som är rätt för ditt företag är det en bra idé att först genomföra någon form av marknadsundersökning.
Fördelarna med att investera i SEO
En SEO-strategi kan hjälpa dig att få ditt företag att växa. Du kanske undrar varför, men faktum är att sökmotoroptimering (SEO) är en investering i dina kunder. Låt oss ta en titt på några av de många fördelarna med att investera i SEO.
Fördel nr 1: Ökad trafik
När du har en effektiv SEO-strategi hittar folk dig utan någon ansträngning från din sida. Det betyder att fler potentiella kunder hittar din webbplats, vilket innebär mer försäljning för dig!
Fördel nr 2: Ökad varumärkeskännedom
Vissa människor utvecklar en relation till varumärken som de ser regelbundet. När de skriver in vad de letar efter får de resultat från sina favoritmärken först. Med en stark SEO-strategi ökar trafiken till din webbplats, vilket i sin tur ökar varumärkeskännedomen.
Fördel nr 3: Fler konverteringar
Din företagswebbplats bör vara utformad för att erbjuda dina kunder det de söker när de söker på nätet. Om du rankas högt på sökmotorns resultatsidor (SERP) hittar fler människor den information de behöver och opt-in eller köper från dig!
Hur kommer du igång med SEO?
Ta kontakt med oss på Beyond Digital Marketing och BOKA EN RÅDGIVNINGSSAMTAL så går vi igenom ditt projekt och lägger upp en strategi för att du ska kunna uppnå dina mål med SEO.